5 tips voor je 404-pagina

Er is al veel geschreven over 404-pagina's. Toch kom ik nog veel fouten tegen die erg gemakkelijk aangepast kunnen worden. Daarom dit artikel met 5 tips.

1 Controleer en verbeter

Er zijn meerdere redenen waarom een bezoeker een 404-pagina te zien krijgt:

  • Een zoekmachine of andere site verwijst naar een pagina die is verplaatst/ verwijderd.
  • Een interne link (link op je eigen website) klopt niet.
  • Een bezoeker typt per ongeluk een verkeerd url in.
  • Een bookmark of anders opgeslagen link is verouderd

Zoals bij de meeste fouten geldt: voorkomen is beter dan genezen. Via Google's Hulpprogramma's voor webmasters kun je eenvoudig welke pagina's Google niet meer kon vinden. Ga hiervoor naar "Crawlen" > "Crawlfouten" > "Niet gevonden".

In Joomla kun je via "verwijzingsbeheer" zien welke pagina's een 404-melding opleverden en deze doorverwijzen. In WordPress heb je plugins die deze functionaliteit leveren, zoals Velvet Blues update URLs

2 Personaliseer en maak keuzes

Dit is vooral belangrijk voor bezoekers die uit een zoekmachine komen. Voor deze bezoekers is de foutmelding vaak het eerste contactmoment met je bedrijf. Iedereen maakt fouten en mensen hebben daar best begrip voor, mits de oplossing goed is. 

Je foutpagina is een mooie kans om een boodschap over te dragen. Ben je een creatief bedrijf? Laat dan bijvoorbeeld een van je ontwerpen zien en besteed wat extra aandacht aan de vormgeving. Ben je een webwinkel? Dan kun je bijvoorbeeld een aanbieding doen. 

Maak daarnaast gebruik van de mogelijkheid om mensen een richting op te sturen. Welke pagina's wil je dat bezoekers bezoeken? Plaatst links naar 1 of meerdere pagina's op je website.

Heb je veel mobiele bezoekers en wil je het liefst dat deze telefonisch contact met je opnemen? Plaatst dan een "click-to-call"-link. Ook is het altijd raadzaam om de navigatie van je website intact te laten en een zoekfunctie toe te voegen. 

3 Houd het simpel

Hoe je het ook wend of keert, het blijft een foutpagina. Dus tenzij je een goede reden hebt om er helemaal los op te gaan, blijft het raadzaam om er niet al teveel tijd/ geld aan te besteden. Een paar simpele aanpassingen aan je 404-pagina kun je in een dagdeel (laten) maken

4 Geintje? Zou het niet doen

Een 404-pagina moet vooral functioneel zijn. En als begrafenisondernemer, advocatenkantoor of gerechtsdeurwaarder zou ik grappen sowieso achterwege laten. Als je echt overtuigd bent dat het bij jouw bedrijf past, kun je het doen. Bedenk wel: uit gebruikerstests blijkt dat bezoekers een grappige 404-pagina maar matig kunnen waarderen.

5 Géén javascript:history.go(-1)

De laatste, maar misschien wel de belangrijkste tip. Gebruik nooit een link met href ="javascript:history.go(-1)". Met deze code stuur je een bezoeker terug naar de vorige pagina.

Allereerst maak je een bezoeker compleet belachelijk, want wie begrijpt er niet hoe het pijltje naar links in een browser werkt?

Waarom wil je trouwens bezoekers terugsturen naar de pagina waar ze vandaan komen? Bij bezoekers uit zoekmachines betekent dit dat ze teruggaan naar de resultatenpagina. Je weet wel, die plek waar je tussen tenminste 9 concurrenten staat. En bij jou weet de bezoeker zeker dat klikken niet het gewenste resultaat oplevert!

Voorbeelden van 404-pagina's

404 Youtube
404 Cocacola
404 Apple

Natuurlijk heeft onze website ook een 404-pagina...

Aanvullingen, opmerkingen of suggesties? Plaats dan hieronder een reactie. Alvast bedankt!

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast U kunt hieronder inloggen

  • temati-grey
  • samira rafaela-grey
  • VTG-grey
  • Orthoklinika-grey
  • Ophetstrand-grey
  • Greenwhat-grey
  • Green-compliance-grey
  • Bui Loempia-grey
  • ADS-grey
  • 2Donkey-grey